– November og desember er utvilsomt de travleste månedene for oss, og vi vet at det kommer til å koke her når de største kampanjene rulles i gang. Derfor er det viktig å stille forberedt, og sørge for å ha nok varer på lager og nok folk på jobb, forklarer han.

Spesielt det å ha nok folk på jobb trekker han frem som avgjørende for å gi kunden den servicen de forventer.

– Når man velger å handle i en fysisk butikk, gjør man jo gjerne det fordi man ønsker å få varen med en gang, eller fordi man ønsker å få gode råd og veiledning på veien, sier han.

Mer bevisste kunder

Særlig det sistnevnte har ifølge varehussjefen blitt ekstra aktuelt i år, hvor kundene har blitt tydelig mer bevisste, både på pris og energieffektivitet.

– Dagens strømpriser påvirker definitivt kundene, og spesielt energimerkingen av produktene har fått en mye større innvirkning på kundens endelige valg, forklarer han.

Energimerkingen kan imidlertid være vanskelig å forstå, og senest i 2021 ble merkeordningen revidert, noe som betyr at et produkt som hadde energimerke A+ for to år siden, nå mest sannsynlig vil havne på en B.

– Det pågår en enorm utvikling av mer energieffektive teknologier innenfor alle produktområder, og det som ble sett på som lavt strømforbruk for fem år siden, er sannsynligvis gjennomsnittlig nå. Så jeg skjønner godt at det er vanskelig for kundene å orientere seg, og da er jo vår jobb å gi svar på de spørsmålene kundene måtte ha, fastslår Sanderud.

Strekker seg langt

Etterspørselen etter tjenester som klargjøring av telefoner og datamaskiner er også økende på varehuset.

– Det skjer en voldsom teknologisk utvikling fra år til år, og stadig nye produkter med smarte funksjoner bidrar til at flere ønsker hjelp og er villige til å betale for ulike tjenester som gjør det enklere for dem å ta produktene i bruk, forteller Sanderud.

Han vil også benytte anledningen til å berømme sine ansatte, som strekker seg langt for å gi fornøyde kunder, og han trekker frem en historie som illustrerer nettopp det.

– For et par måneder siden hjalp en kollega en kunde med å gjenopprette alle kontaktene på den nye telefonen sin. Noe som i og for seg selv ikke høres så spesielt ut, men det hører med til historien at kontaktene ble gjenopprettet fra et SIM-kort som hadde gått i søpla dagen før, forteller Sanderud.

Løsningen til den butikkansatte ble derfor å hoppe opp i søppelcontaineren, finne frem til den riktige sekken blant mange, og lokalisere det bittelille SIM-kortet.

– Det er det jeg vil kalle ekte engasjement, og jakten var vellykket, kontaktene til kunden ble gjenopprettet, og vi fikk en veldig fornøyd kunde og en god historie å dele, forteller varehussjefen.

Årets gavetips

Etter to hektiske pandemiår med ekstremomsetning innenfor gaming og utstyr til hjemmekontoret har Sanderud store forventinger til årets julehandel. Han merker imidlertid at folks handlemønster har endret seg en del.

– Det har blitt roligere i butikken mellom kampanjene, så det er tydelig at folk er mer avventende og opptatt av å gjøre gode kjøp. Samtidig består jo mye av produktsortimentet vårt av produkter som kundene må ha. Ryker kjøleskapet, så kan man jo ikke vente på neste salg, sier han.

På spørsmålet om hvilket produkt han tror vil bli årets julegave nummer én, finner han frem et produkt som kommer fra en velkjent kategori.

– De nye hodetelefonene fra Sennheiser har jeg veldig trua på. De ble nylig anbefalt av nettstedet tek.no, og det er hodetelefoner med knall lyd, god støydemping og 60 timers batteri. I tillegg er det et gunstig priset produkt. Det er rett og slett et godt kjøp og et veldig trygt gavevalg, konstaterer han.