Banner Minimer

  Minimer
Tips og råd for boligeier som skal pusse opp

Å pusse opp bolig kan by på utfordringer. Engasjerer du en håndverker, er det flere forhold du må huske på slik at du slipper problemer underveis eller etter avsluttet oppdrag. I denne artikkelen gir vi deg noen tips og råd for å unngå problemer eller tvister. 

Tekst: Advokat Nils Mugaas i Advokatfirmaet Bentzen     Kilde: Fagrådet for våtrom, Forbrukerrådet 

Kort om regelverk

Avtalen mellom partene regulerer innholdet og omfanget av arbeidene som skal utføres. I tillegg har vi lov om håndverkertjenester. Denne utfyller avtalen. Håndverkertjenesteloven er ufravikelig til fordel for forbrukere. Det betyr at vilkår som er mer ugunstig for forbrukeren enn det som er regulert i loven, ikke er gyldig.

Undersøkelser

Når du skal engasjere håndverker er det viktig å starte med grundige undersøkelser.  Det kan være lurt å innhente referanser fra tidligere kunder. I tillegg lønner det seg å sjekke informasjon om bedriften på f.eks. Brønnøysund,  proff.no.

Skriftlig beskrivelse

Det anbefales at du skriftlig redegjør for arbeid du ønsker skal utføres. På den måten får håndverkeren et godt grunnlag til å vurdere omfang og pris på oppdraget. Man får i tillegg dokumentasjon for det man ønsker utført.

Skriftlig  tilbud – fra flere

Be alltid om et skriftlig tilbud, og gjerne fra flere oppdragsgivere. Da kan du sammenligne. Be om  fastpris eller prisoverslag. Det skriftlige tilbudet bør, i tillegg til pris, inneholde beskrivelse av oppdraget og tidsramme for arbeidene.

Skriv avtale

For å unngå tvister i ettertid er det viktig å lage en skriftlig avtale med håndverkeren, før arbeidene starter. En ofte brukt standard-kontrakt finner du på forbruker- rådets internettsider.

Avtal tilleggsarbeider skriftlig

Er det behov for tilleggsarbeider eller endringer underveis, bør dette avtales skriftlig. I tilleggs-avtalen bør det fremgå pris, hva tilleggsarbeidene gjelder og en angivelse av tiden dette vil ta.

Betaling av vederlag

Vi anbefaler at det avtales betaling etter hvert som arbeidene utføres. Skulle det oppstå problemer eller mangler underveis, vil man kunne holde tilbake en del av vederlaget.

Formell avslutning av oppdrag

Før oppdraget avsluttes bør det foretas en befaring. Oppdages det feil eller mangler bør det straks reklameres på dette. Håndverkeren skal rette opp i forholdet før endelig sluttoppgjør. Merk at dersom man velger å holde tilbake en del av sluttoppgjøret, kan ikke beløpet overstige kostnaden til utbedringen.  

Dokumentasjon for utført arbeid

Vær nøye med å få dokumentasjon for utførte arbeider før eller i forbindelse med overlevering og betaling av sluttoppgjør. Dokumentasjonen er viktig ved et eierskifte eller ved en verdivurdering av boligen.  

Konsekvensen av egeninnsats og selvinnkjøpt utstyr

Det er viktig å være oppmerksom på at dersom du bidrar med egeninnsats eller selvinnkjøpt utstyr, kan dette skape problemer ved fordeling av ansvarsforhold i forhold til avtalen.  

Har det gått galt?

Går noe galt, bør man få en annen håndverker/firma til å foreta kontroll av de utførte arbeidene. Oppstår det en tvist kan det være lurt å søke råd hos en advokat så tidlig som mulig i prosessen.
 

 

Har du spørsmål? Ta kontakt med Advokat Nils Mugaas hos Advokatfirmaet Bentzen , tlf. 32 12 32 12

www.v-b.no

Tilbud til Ringbos medlemmer:

  • En times vederlagsfri advokatkonsultasjon i forkant av et eventuelt oppdrag.
  • 20 % rabatt på gjeldende timesats for juridisk bistand.
  • Kostnadsramme på jobben så langt det lar seg gjøre.

| | Tips en venn: Epost